|
Материалы конференций
Главная » Статьи » Профессиональное образование: актуальные проблемы6 |
|
В разделе материалов: 48 Показано материалов: 31-40 |
Страницы: « 1 2 3 4 5 » |
Эффективность использования смешанного обучения в преподавании общеобразовательных дисциплин
Вячеслав Евгеньевич Кошелев
Ливенский филиал ОГУ им. И.С. Тургенева, Ливны, Россия, nioliv@mail.ru
Аннотация. Статья посвящена исследованию эффективности использования смешанного обучения в преподавании общеобразовательных дисциплин. Смешанное обучение, сочетающее традиционные методы преподавания и цифровые технологии, становится всё более актуальным в современном образовательном процессе. В работе рассматриваются основные преимущества данной методики, такие как повышение мотивации учащихся, индивидуализация обучения и развитие навыков самостоятельной работы. Приводятся примеры успешного применения смешанного обучения в различных учебных дисциплинах, а также анализируются возможные трудности, связанные с его внедрением. На основании проведённого исследования делаются выводы о потенциале смешанного обучения для повышения качества образовательного процесса и предлагаются рекомендации для его реализации в вузе.
Ключевые слова: смешанное обучение, цифровые технологии, образовательный процесс, общеобразовательные дисциплины, индивидуализация обучения, мотивация учащихся, современное образование, педагогические технологии
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results.
Research article
The effectiveness of the use of blended learning in teaching general
education subjects
Vyacheslav Evgenievich Koshelev
Livensky branch of the OSU named after I.S. Turgenev, Livny, Russia, nioliv@mail.ru
Abstract. The article is devoted to the study of the effectiveness of the use of blended learning in teaching general education subjects. Blended learning, combining traditional teaching methods and digital technologies, is becoming increasingly relevant in the modern educational process. The paper discusses the main advantages of this technique, such as increasing student motivation, individualizing learning and developing independent work skills. Examples of successful application of blended learning in various academic disciplines are given, as well as possible difficulties associated with its implementation are analyzed. Based on the conducted research, conclusions are drawn about the potential of blended learning to improve the quality of the educational process and recommendations are offered for its implementation at the university.
Keywords: blended learning, digital technologies, educational process, general education disciplines, individualization of learning, motivation of students, modern education, pedagogical technologies |
Формирование профессиональной составляющей у обучающихся организаций СПО посредством применения методики игрового обучения
Марина Владимировна Коннова
Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева, Орёл, Россия,
marina_konnova_2020@mail.ru
Аннотация. В данной статье рассматривается игровое обучение, как важный элемент организации учебного процесса. Понятие «игровое обучение» трактуется в современном профессиональном пространстве как особая форма организации учебного процесса в условных ситуациях, направленная не только на усвоение, а также и на воссоздание общественного опыта во всех его проявлениях, то есть, в знаниях, умениях, навыках и эмоционально-оценочной деятельности. Игровая форма занятий создается на учебных и внеклассных занятиях при помощи игровых приемов и ситуаций, которые выступают как средство побуждения, стимулирования обучающихся к учебной деятельности.
В нынешней системе образования при трактующихся условиях рынка труда увеличивается и потребность использования игровых технологий для формирования и развития профессиональных компетенций обучающихся в системе СПО. Альтернативные технологии обучения подают возможность, не только возвысить интерес к выученному предмету, но и научить работе с различными источниками знаний.
Проведенный опрос среди обучающихся организации СПО позволил выяснить, насколько эффективным является применение методики игрового обучения.
Ключевые слова: система профессионального обучения, компетенции, игровое обучение, конкурентоспособность
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Original article
The formation of a professional component among students of vocational education and training organizations through the use of game-based learning methods
Marina Vladimirovna Konnova
Orel state university named after I.S. Turgenev, Orel, Russia, marina_konnova_2020@mail.ru
Abstract. In this article, game learning is considered as an important element of the organization of the educational process. The concept of "game learning" is interpreted in the modern professional space as a special form of organizing the educational process in conditional situations, aimed not only at assimilation, but also at recreating social experience in all its manifestations, that is, in knowledge, skills, and emotional evaluation activities. The game form of classes is created in educational and extracurricular activities with the help of game techniques and situations that act as a means of encouraging and stimulating students to study.
In the current education system, under the current labor market conditions, the need to use gaming technologies for the formation and development of professional competencies of students in the vocational education system is also increasing. Alternative learning technologies provide an opportunity not only to increase interest in the learned subject, but also to teach how to work with various sources of knowledge.
The conducted survey among the students of the SPO organization allowed us to find out how effective the application of the game learning methodology is.
Keywords: the system of professional training, competencies, game training, competitiveness |
Формирование профессиональной составляющей у обучающихся организаций СПО посредством применения методики игрового обучения
Марина Владимировна Коннова
Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева, Орёл, Россия,
marina_konnova_2020@mail.ru
Аннотация. В данной статье рассматривается игровое обучение, как важный элемент организации учебного процесса. Понятие «игровое обучение» трактуется в современном профессиональном пространстве как особая форма организации учебного процесса в условных ситуациях, направленная не только на усвоение, а также и на воссоздание общественного опыта во всех его проявлениях, то есть, в знаниях, умениях, навыках и эмоционально-оценочной деятельности. Игровая форма занятий создается на учебных и внеклассных занятиях при помощи игровых приемов и ситуаций, которые выступают как средство побуждения, стимулирования обучающихся к учебной деятельности.
В нынешней системе образования при трактующихся условиях рынка труда увеличивается и потребность использования игровых технологий для формирования и развития профессиональных компетенций обучающихся в системе СПО. Альтернативные технологии обучения подают возможность, не только возвысить интерес к выученному предмету, но и научить работе с различными источниками знаний.
Проведенный опрос среди обучающихся организации СПО позволил выяснить, насколько эффективным является применение методики игрового обучения.
Ключевые слова: система профессионального обучения, компетенции, игровое обучение, конкурентоспособность
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Original article
The formation of a professional component among students of vocational education and training organizations through the use of game-based learning methods
Marina Vladimirovna Konnova
Orel state university named after I.S. Turgenev, Orel, Russia, marina_konnova_2020@mail.ru
Abstract. In this article, game learning is considered as an important element of the organization of the educational process. The concept of "game learning" is interpreted in the modern professional space as a special form of organizing the educational process in conditional situations, aimed not only at assimilation, but also at recreating social experience in all its manifestations, that is, in knowledge, skills, and emotional evaluation activities. The game form of classes is created in educational and extracurricular activities with the help of game techniques and situations that act as a means of encouraging and stimulating students to study.
In the current education system, under the current labor market conditions, the need to use gaming technologies for the formation and development of professional competencies of students in the vocational education system is also increasing. Alternative learning technologies provide an opportunity not only to increase interest in the learned subject, but also to teach how to work with various sources of knowledge.
The conducted survey among the students of the SPO organization allowed us to find out how effective the application of the game learning methodology is.
Keywords: the system of professional training, competencies, game training, competitiveness |
Особенности интерактивной лекции по дисциплинам общеобразовательного цикла
Елизавета Алексеевна Ильинова
Мценский филиал ОГУ им. И.С. Тургенева, Мценск, Россия, Liza.ilinova.80@mail.ru
Аннотация. Интерактивная модель обучения ориентирована не только на взаимодействие обучаемых с преподавателем, но и друг с другом. Роль преподавателя сводится к направлению деятельности студентов на достижение целей занятия. Учебный процесс, опирающийся на использование интерактивных методов обучения, организуется с учётом включенности в процесс познания всех студентов группы.
Ключевые слова: лекция, проектная деятельность, интерактивное занятие, мотивация обучения
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Scientific article
UDC 37.013.46
Features of an interactive lecture on the disciplines of the general education cycle
Elizaveta Alekseevna Ilyinova
Mtsensk branch of OSU named after I.S. Turgenev, Mtsensk, Russia, Liza.ilinova.80@mail.ru
Abstract. The interactive learning model is focused not only on the interaction of students with the teacher, but also with each other. The role of the teacher is reduced to the direction of students' activities to achieve the objectives of the lesson. The educational process based on the use of interactive teaching methods is organized taking into account the involvement of all students in the learning process of the group.
Keywords: lecture, project activity, interactive lesson, learning motivation |
Сопровождение проектной деятельности учащихся
(методические материалы для руководителя проекта)
Марина Николаевна Дорофеева
МБОУ Гимназия г. Ливны, Ливны, Россия, frunze.16@mail.ru
Аннотация. Разработанные мною памятки, матрица выбора тематических проектов по физике и астрономии могут быть опорой для участников учебного проекта. По результатам участия, обучающиеся являются победителями и призерами в проектной деятельности по физике и астрономии муниципальных чтений, региональных НПК, Всероссийской молодёжной НПК МИФ – 2024.
Ключевые слова: проектная технология, учебный проект, индивидуальный учебный проект, инструменты цифрового ведения проекта
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results.
Original article
Support of students' project activities
(methodological materials for the project manager)
Marina Nikolaevna Dorofeeva
MBEI Gymnasium of Livny, Russia, frunze.16@mail.ru
Annotation. The memos I have developed and the matrix for selecting thematic projects in physics and astronomy can be a support for the participants of the educational project. According to the results of participation, students are winners and prize–winners in the project activities in physics and astronomy of municipal readings, regional NPCs, the All-Russian Youth NPCMIF - 2024.
Keywords: project technology, educational project, individual educational project, digital project management tools |
Преимущества деловых игр в формировании профессиональных компетенций у обучающихся техникума
Анна Сергеевна Гусакова
БПОУ ОО «Орловский автодорожный техникум», Орёл, Россия, anna.gusacova@yandex.ru
Аннотация. Деловые игры представляют собой эффективный инструмент в образовательном процессе, способствующий формированию профессиональных компетенций у обучающихся техникума. Игровые методы обучения позволяют создать имитацию реальных рабочих ситуаций, что способствует более глубокому пониманию профессиональных задач и процессов. Кроме того, деловые игры помогают развивать критическое мышление, аналитические способности и навыки принятия решений.
Ключевые слова: преимущества, деловая игра, компетенция
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Scientific article overview
The advantages of business games in the formation of professional competencies among college students
Anna Sergeevna Gusakova
BPOU NGO "Oryol Automobile Technical School", Orel, Russia, anna.gusacova@yandex.ru
Abstract. Business games are an effective tool in the educational process, contributing to the formation of professional competencies among college students. Game-based learning methods allow you to create an imitation of real work situations, which contributes to a deeper understanding of professional tasks and processes. In addition, business games help to develop critical thinking, analytical skills and decision-making skills.
Keywords: advantages, business game, competence |
Личностно-ориентированный подход в обучении химии
Елена Вячеславовна Герасина
Ливенский филиал ОГУ им. И.С. Тургенева, Ливны, Россия, frau.gerasina2012@yandex.ru
Аннотация. Данная статья затрагивает тему личностно-ориентированного подхода в обучении химии.
Актуальность темы объясняется тем, что современные студенты легче воспринимают учебный материал по химии используя формы и методы личностно-ориентированного подхода в обучении.
Ключевые слова: обучающийся, обучение, химия, личностно-ориентированный подход.
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Scientific review article
Person-Centered Approach to Chemistry Education
Elena Vyacheslavovna Gerasina
Livensky Branch of I.S. Turgenev OSU, Livny, Russia, frau.gerasina2012@yandex.ru
Abstract. This article covers the topic of a personality-oriented approach to teaching chemistry.
The relevance of the topic is explained by the fact that modern students perceive easily the educational material in chemistry using the forms and methods of a personality-oriented approach of learning.
Key words: student, learning, chemistry, personality-oriented approach. |
Проблемное обучение на занятиях по физике
Людмила Юрьевна Гаврилова
Ливенский филиал ОГУ им. И.С. Тургенева, Ливны, Россия, lytasik@mail.ru
Аннотация. Данная статья затрагивает тему продуктивного использования новых образовательных технологий. Современные студенты легче воспринимают учебный материал в более доступной для них форме, в форме проблемного обучения.
Ключевые слова: обучающийся, обучение, ситуации, факты, задачи
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Scientific review article
Problem-based learning in physics classes
Lyudmila Yurievna Gavrilova
Livensky Branch of I.S. Turgenev OSU, Livny, Russia, lytasik@mail.ru
Abstract. This article touches on the topic of the productive use of new educational technologies. The relevance of the topic is explained by the fact that modern students more easily perceive educational material in a form more accessible to them, in the form of problem-based learning.
Keywords: learner, learning, situations, facts, tasks |
Инновационные (современные) методы представления математики в профессиональном образовании
Галина Валентиновна Воронина 1, Ирина Геннадьевна Усикова 2
1,2Орловский государственный университет имени И.С. Тургенева, Орёл, Россия
1galina.voronina.81@mail.ru
2irkin93@mail.ru
Аннотация. В данной статье приведены инновационные методы и технологии представления математики, такие как: технологии уровневой дифференциации, игровые, информационно-коммуникационные технологии, исследовательские методы, а также подчеркивается их значимость в профессиональном образовании.
Ключевые слова: инновационные методы, технологии представления математики, интерактивное обучение, визуализация
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Original article
Innovative (modern) methods of representing mathematics in
professional education
Galina Valentinovna Voronina1, Irina Gennadievna Usikova2
1,2Orel state university named after I.S. Turgenev, Orel, Russia
1galina.voronina.81@mail.ru
2irkin93@mail.ru
Abstract. This article presents innovative methods and technologies for presenting mathematics, such as: level differentiation technologies, gaming, information and communication technologies, research methods, and also emphasizes their importance in professional education.
Keywords: innovative methods, technologies for presenting mathematics, interactive learning, visualization |
О применении информационных технологий при проведении открытых занятий по дисциплинам математического цикла
Вера Ивановна Брусова
Ливенский филиал ОГУ имени И.С. Тургенева, Ливны, Россия, v.brusova@jandex.ru
Аннотация. Рассматриваются цели, виды информационных технологий и применение при проведении занятий по дисциплинам математического цикла.
Ключевые слова: математика, информационные технологии, презентация, пакеты прикладных программ
Innovative pedagogical technologies in professional education: methods, forms, results
Original article
On the use of information technology in conducting open classes in the disciplines of the mathematical cycle
Vera Ivanovna Brusova
Livensky branch of OSU named after I. S. Turgenev, Livny, Russia, brusova@jandex.ru
Abstract. The objectives, types of information technologies and their application in conducting classes in the disciplines of the mathematical cycle are considered.
Keywords: mathematics, information technology, presentation, application software packages |
|
|